Week 9 - 10

5 mei 2019 - Makhado, Zuid-Afrika

Hoi! Helaas duurde het weer even maar hier is eindelijk mijn nieuwe update. Ik moet weer een update geven van twee weken, waarvan een week de week in het privé reservaat is. Daarom zal ik de twee weken ook apart doen. Dus in deze update vertel ik over mijn week in privé reservaat en in de volgende update vertel ik over mijn afgelopen week. De volgende update van afgelopen week zal ik zo snel mogelijk plaatsen.

Maandag 22 april heb ik voornamelijk mijn spullen ingepakt. Ik had gedacht dat het wel lastig zou zijn om alles in mijn toch wel kleine tas te proppen, maar op wonderbaarlijke wijze ging het inpakken in een keer goed! Ik hoopte ook erg dat ik de hele Big 5 zou kunnen zien. De dieren die hierbij horen zijn de leeuw, het luipaard, de neushoorn, de olifant en de buffel.

Dinsdag 23 april ben ik al om 5:00 in de ochtend opgestaan om mijn slaapzak en klamboe in te pakken, want we zouden om 7:00 uur vertrekken. Onze grote tassen werden in een witte pick-up gelegd, waar geen zeil ofzo over heen zat. Onze tassen lagen dus open en bloot en konden gek gezegd zo van de auto afwaaien tijdens de rit naar town! Gelukkig is dat niet gebeurd. Eenmaal in de stad aangekomen hadden we een uur de tijd om boodschappen te doen voor de komende week. Iedereen was op tijd klaar. Er stond al een busje klaar die ons zou vervoeren, alleen miste er nog een auto. Die kwam een uur te laat vanwege wat problemen met de trailer. Als dat soort dingen gebeuren zeggen we elke keer tegen elkaar "Ach ja, het is Zuid-Afrika hè", aangezien iedereen vaak te laat is of vertraging heeft.
De reis naar het reservaat ging best snel. Het was ongeveer 3,5 uur rijden, maar zo voelde het niet. Als je uit het raam keek zag je hele mooie stukken land. Het ging van de bergen naar graslanden met wat boompjes, naar weer hele mooie bergen en als laatste naar de bush van het Kruger park. Als je op de weg rijdt, rijdt je langs een hek en daarachter ligt al het Kruger park. Achter het hek, en dus langs de weg, zagen we al zebra's, giraffen, kudu's en impala's staan. Vervolgens gingen we van de hoofdweg af naar het reservaat (de naam van het reservaat kan ik helaas niet noemen, omdat er vaak problemen zijn met bijvoorbeeld neushoorns en stropers). De dieren die je kunt spotten in het Kruger park worden trouwens game genoemd, vandaar dat ze het een game reserve noemen en vandaar dat het rondrijden in een auto om dieren te spotten 'gamedrives' worden genoemd. We gingen door verschillende poorten heen, de waarvan een poort een controle was tegen stropers. Daarna kwamen we bij het kamp en het was echt heel mooi. Er stonden allerlei huisjes met rieten daken. Er was een groot gezamenlijk huis, een klein huisje voor twee personen en een overkoepeling met een bar en een grote eettafel. Verder was er ook een soort stenen veranda waar je kon zitten en zo het reservaat in kon kijken. Om het kamp waren draden gespannen waar stroom op stond. Achter de draden begon het reservaat al, waar alle dieren gewoon liepen. Onze begeleiders vertelden ook dat ze al eens een olifant en een luipaard in het kamp hebben gehad! De eerste dag zagen we ook al gelijk een kudu en warthogs vlak bij het kamp staan.
Ik deelde samen met iemand anders in het huisje voor twee personen en dat was erg gezellig. Toen we alles een beetje hadden uitgepakt kregen we eerst uitleg over de werkzaamheden die we gingen doen. We moesten dus gaas knippen, het gaas om een boom wikkelen en het gaas vastzetten met 3 grote pinnen. Na de uitleg gingen we gelijk om 16:00 uur weg om een gamedrive te doen. Onze begeleiders hebben ook gewoon zo'n eigen safari auto waar best veel mensen in pasten. En het is ook een hele sterke auto aangezien we af en toe zelfs over kleine boompjes reden! Maar op de eerste gamedrive hebben we echt veel dieren gezien! Toen we net het reservaat in waren gegaan zagen we al een kudu staan. Vervolgens zagen we nyala's, waterbuck, zebra's en impala's. Toen we bij een dam kwamen met water zagen we ook nijlpaarden in het water liggen. Later reden we naar een plek waar we naar de zonsondergang gingen kijken. Er was ook een koelbox meegenomen met bier en wijn etc en er was ook chips meegenomen en daarmee bekeken we de zonsondergang. Toen de zon net onder was hoorde we ineens een leeuw brullen, redelijk dichtbij. Onze begeleider zeiden gelijk dat we weer in de auto moesten zodat we hem konden gaan zoeken! We kregen hele sterke lampen, spotlights, waarmee we rond konden schijnen op zoek naar dieren. Je moet de lamp veel een en weer bewegen zodat je misschien een weerspiegeling van het licht in de ogen van het dier kunt zien. We waren net in de auto toen iemand al ogen had gespot en die waren van een hyena! De hyena liep gewoon op een paar meter afstand van ons, terwijl wij daar net hadden gestaan. We hoorde de leeuw weer brullen en gingen op het geluid af. Steeds stonden we weer even stil met de auto om te horen waar het geluid vandaan kwam. We kwamen steeds dichterbij en toen ineens zagen een grote mannetjesleeuw vlakbij de auto lopen. We hebben hem een hele tijd door de bush gevolgd, tot hij vlak voor de auto in het gras ging liggen. Ik heb helaas geen goede foto's kunnen maken aangezien het donker was. Maar het was wel echt gaaf, omdat de leeuw gewoon twee meter van de auto vandaan lag. Dit is het eerste dier dat ik van mijn Big 5 lijstje kan afstrepen. In de avond hadden een bbq.

20190423_164045 DSC_0089 DSC_0081 DSC_0117

Woensdag 24 april zijn we om 7:30 vertrokken om aan de bomen te werken. We hebben van 8:00 tot 13:00 gewerkt. Het weer is in het reservaat ook heel anders dan op de berg bij Lajuma, het is echt veel warmer maar wel op een goede manier. De zon scheen de hele dag en in de zon was het boven de 50 graden. Jammer genoeg kan mijn thermometer maar tot 50 graden, want ik had wel graag willen weten hoe warm het precies was hihi. Het is ook wel bijzonder om zo in het veld te lopen, want in Kruger park mag je helemaal niet uit de auto ofzo. Maar nu liepen we gewoon in het reservaat, terwijl je allerlei pootafdrukken ziet van hoefdieren een leeuwen. Wel raar om te bedenken dat er achter een bosje gewoon een leeuw kan zitten of dat er iets verderop een olifant kan lopen. Het werk met de bomen ging goed maar de tijd ging best langzaam vond ik. Om 13:00 uur waren we dus klaar en gingen we terug om te lunchen. In de middag zouden we nog wat bomen gaan doen rondom het kamp. Een van de begeleiders ging nog terug naar de stad om nieuw gaas te halen en een paar studenten konden mee. Ik ben dus mee geweest om wat extra boodschappen te halen. Oja en er was ook ineens een vrouw die langs de weg stond en die met onze auto mee kon rijden naar de stad. Ze ging in de achterbak van de pick-up zitten en reed zo een heel stuk mee op de weg. Wel gek soms want je rijdt dan 120 km/uur en dan zit er ook gewoon iemand in de achterback van de pick-up. Toen we terug kwamen bij het kamp hebben we snel alles opgeruimd en hebben we alles gepakt voor de gamedrive. We vertrokken weer om 16:00 uur. We zagen aan het begin van de rit gnoe's, impala's, warthog, nijlpaarden en zebra's. Deze keer hebben we de zonsondergang gekeken bij het water en dat was wel mooi. De hele rit na de zonsondergang zagen we niet zoveel, maar toen we weer bijna bij het kamp waren lag er ineens een luipaard langs de weg! Ik zat achterin de auto en het luipaard liep ook achter de auto langs dus ik heb hem goed kunnen zien. Dat is het tweede dier dat ik van mijn big 5 lijstje kan afstrepen! Toen we verder reden zag iemand anders ineens weer ogen oplichten in het veld. We gingen erop af en het bleek een nijlpaard te zijn op het land! Die heb ik ook van erg dichtbij gezien, omdat hij ineens uit een bosje kwam gelopen. Hij liep zo vlak langs de auto. Toen we terug waren in het kamp hebben we alles weer opgeruimd en hebben we weer gebarbecued. Oja en bij de bbq (braai) zat echt een hele grote en snelle spin, echt creepy... In de avond hoorde we ook weer een leeuw brullen ergens in de verte.

DSC_0128 20190425_100222 DSC_0714

Donderdag 25 april zijn we ook weer zoals de dag ervoor om 7:30 begonnen. Op weg naar de bomen zagen we wat impala's lopen. Deze dag heb ik samen met iemand anders het gaas in stukken geknipt. We waren best snel en we hebben in de hele ochtend twee rollen van 150 m geknipt. Toen we aan het knippen waren hoorden we ook een nijlpaard en die klonk best dichtbij! We hebben hem verder helaas niet gezien. Om 13:00 uur waren we weer klaar. Toen we terug gingen naar het kamp zagen we bij het water nyala's, zebra's en gnoe's. We reden een klein stukje door en toen zagen we aan de overkant van het water ineens twee grote mannetjes olifanten staan! We zijn naar ze toe gereden en we hebben ze een stukje gevolgd. Het was wel echt super gaaf om de Afrikaanse olifanten eindelijk echt te zien, aangezien je die nergens anders kunt zien dan hier! Dat is het derde dier dat ik van mijn Big 5 lijstje kan afstrepen. Toen we weer bijna bij het kamp waren zagen we ineens een eenzame buffel staan. Waarschijnlijk was hij verstoten van de groep en zou hij binnenkort gepakt worden door een leeuw, aangezien buffels altijd in een groep moeten leven om te kunnen overleven. Maar met het zien van deze buffel kon ik wel het vierde dier van mijn Big 5 lijstje afstrepen! Nu moest ik alleen de neushoorn nog zien.
Na de lunch hebben we nog wat extra bomen rondom het kamp gedaan. Dat was wel gaaf want de auto werd dan helemaal beladen met gesneden rollen gaas en wij moesten daardoor aan de zijkant van de auto gaan hangen, terwijl we dan door het reservaat reden. Echt cool haha. We waren bijna klaar met alle bomen toen iemand ineens terug kwam en zij "Uhm ja we kunnen bij een boom geen gaas eromheen doen omdat er een olifant staat". We zijn gelijk weer in de auto gesprongen en naar de olifant toe gereden. Het was weer een mannetjes olifant, deze keer alleen. We hebben een tijdje naar hem zitten kijken en het was echt super mooi om hem zo gewoon rustig in de natuur te zien. We zagen hem ook gewoon weer van maximaal 4 à 5 meter afstand. Trouwens, bijna alle dieren die ik heb gezien deze week heb ik gewoon van maximaal 5 meter afstand gezien :)
Toen we klaar waren met kijken hebben we de laatste bomen afgemaakt en gingen we weer terug naar het kamp. We moesten gelijk de koelbox weer inpakken voor de gamedrive. Een half uur later, weer om 16:00 uur, vertrokken we weer voor een nieuwe gamedrive. We zagen weer zebra's, impala's, bavianen en ook een jakhals. Verder hebben we helaas niet zo veel gezien. In de avond hadden we weer een bbq. Toen we later in bed lagen hoorden we ook de hyena's in de verte.

DSC_0155 DSC_0589 20190427_063519

Vrijdag 26 april zijn we weer om 7:30 vertrokken naar de bomen. Op de heenweg zagen we gnoe's, impala's en een waterbuck met jongen. Vervolgens heb ik weer samen met 2 andere studenten het gaas geknipt en ook deze keer waren we weer snel klaar. Toen we bezig waren kwam een van de begeleiders lang om te vertellen dat hij bij het water een grote kudde buffels had gezien, dus iedereen sprong weer in de auto en we reden er naartoe. Helaas stonden ze net op een plek waar we niet heel dichtbij konden komen, dus toen zijn we maar weer terug gegaan naar de bomen. Er waren nog twee rollen over en beide rollen hadden we echt snel geknipt. Toen we de laatste rol hadden geknipt waren we ook gelijk klaar. Ze zouden ook geen nieuwe rollen meer gaan halen dus de hele middag en de hele zaterdag hadden we eigenlijk gewoon vrij :) We wachtten tot iedereen klaar was met het omwikkelen van de bomen en toen gingen we om 10:00 uur alweer terug naar het kamp. Onze begeleider vertelde ons dat we in 2,5 dagen 315 bomen hebben omwikkeld met gaas en dus hopelijk ook hebben beschermd! Op de terugweg zagen we een groepje buffels in de bush staan. Deze keer gingen we wel proberen om er dichtbij in de buurt te komen en dat is ook gelukt. We zagen ze weer op maximaal 5 meter afstand van de auto. We Verderop zagen we ineens een tweede grote groep buffels bij het water staan. De buffels stonden half in het water en keken naar ons toen we langzaam voorbij reden. Er waren ook een aantal kalfjes bij. En we zagen nog een baby krokodil.
Na de lunch in het kamp was het de bedoeling om naar een wildlife museum te gaan dat in het reservaat ligt. Helaas was er een meeting gaande waardoor we niet naar het museum konden. We hebben wel een hele grote boom gezien die al heel erg oud is. De boom voelde bijna aan als steen, erg bijzonder. Toen we terug kwamen in het kamp hadden we nog 1,5 uur om een beetje te relaxen en van het uitzicht te genieten. Daarna hebben we de koelbox weer ingepakt en vertrokken we om 16:00 uur voor een gamedrive. Op de heenweg zagen we zebra's, impala's en een kudde olifanten. Deze hebben we ook een tijdje gevolgd. Er was ook een baby olifantje bij, schattig! :) We reden weer een stuk verder en ineens riep iemand "neushoorn!". En ja hoor, daar stonden gewoon 3 neushoorns in de bush te eten. We gingen er heel voorzichtig naartoe om ze te bekijken. Ik zag ze weer van heel dichtbij, echt mooi. Het was een mannetjes neushoorn met 2 vrouwtjes. De mannetjes neushoorn hield ons goed in de gaten, maar hij deed verder niks. Uiteindelijk verdwenen ze in de bush. De neushoorn was het laatste dier van de Big 5 die ik nog moest zien, dus nu heb ik alle dieren van de Big 5 gewoon in een aantal dagen gezien! Ik kan helaas geen foto's plaatsen van de neushoorns vanwege stropers, maar ik kan ze natuurlijk wel laten zien als ik weer terug in Nederland ben :)
Na het zien van de neushoorns zijn we weer gestopt voor het dagelijkse borreluurtje bij de zonsondergang haha. We bleven deze keer best lang, waardoor we ook de sterren heel mooi konden zien. Ik weet nu trouwens ook hoe ik via de sterren het zuiden kan vinden. Het werkt alleen op het zuidelijk halfrond, omdat deze sterren niet in op het noordelijk halfrond te zien zijn. Maar het is wel heel mooi om al die sterren te zien, je kunt ook altijd de hele melkweg zien en vaak zie je ook best veel vallende sterren. Na een tijdje gingen we weer verder met de gamedrive. We zagen niet zo heel veel waardoor een van de begeleiders heel hard over de heuvels ging rijden. Dat was wel echt grappig. Maar daardoor miste we ook bijna een neushoorn! De neushoorn schrok volgens mij een beetje van de auto en kwam ineens uit de bosjes. Hij stond echt vlak naast de auto. Je zag aan hem dat hij aan het bedenken was of hij zou gaan aanvallen of niet, maar uiteindelijk besliste hij toch maar van niet. Gelukkig voor ons. Hij verdween weer in de bosjes. Toen we terug waren in het kamp hebben we weer gebarbecued.

20190426_134355  DSC_0264 DSC_0270 DSC_0294_kopie

Zaterdag 27 april gingen we om 7:00 uur weg voor een ochtend gamedrive. In het begin zagen we impala's, zebra's en kudu's. Daarna reden we verder en kwamen we in een groot open stuk terecht met hoog gras. We keken wat rond en ineens zagen we een leeuwin in het hoge gras lopen. We reden er naartoe en en toen zagen we dat er nog een paar andere leeuwinnen bij liepen. We volgden ze door het gras totdat ze ineens stopten bij wat bosjes. Ze maakten wat geluiden en iedereen vroeg zich af wat er ging gebeuren. Het duurde even maar ineens kwamen er 5 kleine welpjes uit de bosjes gerend! Echt super schattig om ze zo te zien! Ze speelden met elkaar en met de leeuwinnen. We hebben daarna nog een tijdje naar ze gekeken. Daarna zijn we weer verder gegaan en zagen we nijlpaarden, een buffel, een waterbuck en alweer een kudde met buffels. We kwamen rond 11:00 weer terug en het was weer de bedoeling om na de lunch naar het museum te gaan. Alleen toen we bij het museum aankwamen was er alweer een meeting! Hierdoor konden we dus ook de tweede keer niet naar het museum. Dat was wel jammer, aangezien het de laatste kans was die we hadden. Om 16:00 uur vertrokken we weer voor een gamedrive. Ik wist dat het de laatste gamedrive zou zijn, dus ik wilde er extra van genieten. We zagen gnoe's, impala's, een waterbuck met 2 jongen en2 mannetjes olifanten. Het borreluurtje hadden we deze keer weer bij een meer. Toen we daar stonden zagen we ineens een aantal meter verderop een neushoorn voorbij lopen en later zagen we nog een eenzame buffel. Op de terugweg zagen we helaas niks. Dat vond ik wel echt jammer, aangezien het de laatste gamedrive zou zijn. Maar ja dat hoort er ook bij. Toen we terug kwamen in het kamp zagen we ook ineens een hyena in het kamp lopen! Blijkbaar werkte het elektrische hek niet goed, waardoor de dieren gewoon het kamp in konden komen. Ze zeiden dat we goed moesten opletten, aangezien hyena's soms ook gewoon mensen aanvallen. Met dat in je achterhoofd is het dan toch wel een beetje creepy om in je eentje door het kamp te lopen haha. Maar we hebben verder geen hyena's meer gezien. In de avond hadden we onze laatste bbq, Tijdens de bbq voelden we ook wat blaadjes uit de boom op ons vallen. We keken omhoog en zagen ineens een hele kleine bushbaby in de boom zitten. Schattig :) We kregen ook te horen dat we morgen om 7:00 uur nog een laatste gamedrive gingen doen, yes! Ik was echt blij dat we toch nog een keer het reservaat in konden gaan om dieren te spotten. Vlak voor we gingen slapen hoorden we nog een hyena in de verte.

DSC_0458_kopie DSC_0460_kopie DSC_0539_kopie DSC_0378 DSC_0652 DSC_0670

Zondag 28 april ben ik vroeg opgestaan om mijn laatste dingen, zoals mijn slaapzak, in te pakken. Daarna zijn we om 7:00 uur vertrokken voor de allerlaatste gamedrive. Helaas was het weer best slecht deze dag. Het was bewolkt en het miezerde zelfs een beetje. Het leek net alsof het reservaat ook niet wilde dat we weg gingen hihi. Tijdens de rit zagen we helaas niet zoveel dieren. We zagen waterbuck met jongen en twee mannetjes die aan het vechten waren, kudu's, impala's en buffels. Toen we weer terug kwamen in het kamp hebben we nog wat kleins gegeten en daarna hebben we onze allerlaatste spullen ingepakt en ingeladen in de auto's. We hebben iedereen gedag gezegd en bedankt die in het kamp bleef en toen begon onze terugreis naar Lajuma weer. We zagen langs de weg nog wat giraffen staan, daar waren ze dus allemaal! In het reservaat hebben we er namelijk maar één keer eentje gezien. De terugweg ging verder voorspoedig. De omgeving was weer erg mooi. We reden langs eucalyptusbomen, bergen met een mooi uitzicht, plantages en allerlei huisjes op de bergen. Ik zag ook een paar keer koeien langs de weg staan en soms liepen ze gewoon op de weg, waardoor we dan moesten wachten totdat ze weer weg waren. Er staan ook echt vaak mensen langs de weg. Meestal staan ze te liften maar soms lopen ze ook gewoon langs de weg met boodschappen ofzo. Dat zal je in Nederland niet zien. Toen we in Louis Trichardt aankwamen hebben we de spullen uitgeladen en gedag gezegd tegen iedereen. Daarna hebben we snel onze boodschappen gedaan en toen gingen we weer naar Lajuma. In de auto hebben we nog nagepraat over de hele en iedereen zei gelijk dat ze heel graag weer terug wilden naar het reservaat. Het is ook echt een ervaring die ik nooit meer ga vergeten. Het was echt super gaaf om de Afrikaanse natuur op deze manier mee te maken!

DSC_0722 20190427_172416

20190429_071153

Ik heb een aantal foto's in mijn blog geplaatst. Meer foto's van mijn tijd in het reservaat kunnen jullie in het album "Week 9 - 10 Lajuma' vinden.

Xx Céline

20190505_212507

1. Joyce:
    5 mei 2019
    Zo onwijs gaaf! Wat een avonturen! Die boom is ook geweldig zeg. In een disneypark in Orlando hebben ze er zo een nagemaakt, jij ziet gewoon het origineel! Geniet nog maar lekker na van al dit moois!
  2. Peter:
    6 mei 2019
    Super mooi geweldig top.
  3. Gerda:
    6 mei 2019
    Wat een geweldig verhaal weer Céline! Zo leuk om je zo te volgen! 😘😘😘
  4. Miranda:
    7 mei 2019
    Wow!! En dan zeg je ik kon geen goede foto's nemen. Ik vind ze super!!
    Ik ben echt jaloers op je avontuur. Echt gaaf!!
  5. Esther:
    8 mei 2019
    Ik kom eraan!!!! Wil ik ook...welpjes zien! En zebra's...giraf....alles gewoon! Zo supergaaf dat jij dit alles gezien hebt!