Week 10 - 11

7 mei 2019 - Makhado, Zuid-Afrika

Hoi! Bij deze de andere blog van de vorige week die ik jullie nog verschuldigd was ;)

Maandag 29 april was ik vroeg wakker, omdat sommige mensen naar town gingen en nogal hard in de keuken (mijn kamer is naast de keuken) stonden te praten. Aangezien ik toch al wakker was had ik maar alvast al mijn foto's van de week in het reservaat op mijn laptop gezet. In de middag wilde ik mijn camera's op gaan halen bij de waterfall lodge. Ik had even snel de beelden bekeken van mijn eerste camera die foto's had gemaakt en daar stonden alleen maar muizen op. Verder helemaal geen otters meer. De andere camera zou video's maken alleen had hij helemaal niks opgenomen. Na wat testjes bleek dat de videofunctie van de camera het om een of andere reden het niet meer deed. Hij maakt nu alleen nog maar foto's. Deze camera heb ik weer mee terug genomen en de andere camera met fotofunctie heb ik wel laten hangen, want de batterij was toch nog vol genoeg. Na het ophalen van de camera ben ik nog even naar de wetlands geweest om van het uitzicht en de zon te genieten. De zon gaat nu steeds eerder onder en bij the Barn is er een steile bergwand die ervoor zorgt dat de zon nog sneller verdwijnt. Dus als ik in de wetlands ga zitten kan ik nog net wat langer genieten van de zon. Het is trouwens wel jammer dat het hier nu steeds sneller donker wordt. Op dit moment wordt het al om kwart voor 6 donker! Terwijl het in Nederland nu natuurlijk steeds langer licht is. In de avond heb ik samen met een vriendin hier gekookt en dat was erg gezellig.

Dinsdag 30 april heb ik in de ochtend weer wat aan school gewerkt. In de middag ben met een vriendin van hier naar Bergplaats geweest om daar mijn camera op te hangen die nu alleen nog maar foto's maakt. Ik heb hem op een plek gehangen waar een vorige student wel eens eerder een foto van een otter had gevonden. Misschien dat er nu bij mij ook iets op staat, geen idee maar we gaan het zien. Ik heb helaas geen nieuwe/verse sporen gevonden dus dat was wel jammer. Onderweg hebben we wel warthogs, guinea fowl en samango's gezien. Toen we klaar waren zijn we weer terug gegaan naar boven en hebben we de camera's van iemand anders opgehaald in het bos. Ik was daar nog niet eerder geweest dus het was wel leuk om daar ook even te kijken en om te zien hoe het eruit zag. Het was wel erg donker door alle bomen enzo. In de avond heb ik een foto uitgezocht voor op de facebook pagina van Lajuma. We mogen namelijk allemaal 1 of 2 foto's uitkiezen van de week in het reservaat en deze foto's zullen op de facebookpagina van Lajuma geplaatst worden. Ik heb alleen geen idee wanneer ze erop komen. Ik het in ieder geval een foto van de leeuwen met de welpjes en een foto van de grote boom die we hadden gezien.

Woensdag 1 mei heb ik in de ochtend weer wat aan school gewerkt. Op 8 mei heb ik namelijk een tussentijds gesprek met mijn begeleider van school via Skype over mijn stage hier. Ik hoop dat dat goed gaat met de wifi haha. In de middag ben ik weer samen met een vriendin van hier naar de grote waterval geweest om te zoeken naar sporen. Gelukkig heb ik hier wel weer wat nieuwe sporen gevonden, yes! De volgende keer ga ik een van mijn camera's weer ergens daar hangen om te kijken of ik iets op beeld krijg. Onderweg hebben we een warthog met 3 baby's gezien. In de avond heb ik weer samen met een vriendin gekookt. In de avond had ik besloten om de volgende dag een dagje geen veldwerk te doen maar om juist allerlei dingen op mijn laptop bij te werken.

20190501_141048 20190501_144912

Donderdag 2 mei heb ik dus voornamelijk achter mijn laptop gezeten. Wel lekker buiten dus dat is wel fijner dan alleen maar binnen achter je laptop te zitten. In de ochtend was de wifi niet zo heel goed waardoor ik al heel lang bezig was met bijvoorbeeld een mailtje sturen. In de middag was de wifi veel beter waardoor ik alle dingen die ik in de ochtend niet zo makkelijk kon doen juist wel heel snel kon doen dus dat was fijn. In de avond heb ik niet zo heel veel gedaan. Ik heb alleen een serie gekeken.

Vrijdag 3 mei heb ik in de ochtend weer van alles bijgewerkt. Een tijdje geleden hadden ze ook weer een nieuwe wifi router alleen hadden we daardoor nog geen goede wifi in the Barn. Daar zou dus nog een extender voor moeten komen, alleen was die persoon die dat zou gaan ophangen dat dus vergeten waardoor we twee weken best slechte wifi hadden in the Barn en in mijn kamer had ik helemaal geen wifi. Maar vandaag waren ze bezig om de draden voor de extender te verlengen naar the Barn. Eindelijk. Alleen de router moest nog komen en dan zouden we ook weer goede wifi hebben in the Barn en onze kamers. In de middag ben ik nog naar de waterfall lodge geweest met een vriendin om mijn camera op te halen. Deze keer stonden er wel 3 foto's van dieren die otters kunnen zijn! Van een foto weet ik zeker dat het een otter is, van de andere was het lastig te bepalen op zo'n klein schermpje van de camera. Misschien dat ik het op mijn laptop wel beter kan beoordelen. Ik heb mijn camera toch nog niet meegenomen maar laten hangen, aangezien die 3 dieren erop stonden. Misschien dat ik in de komende dagen nog wel wat nieuwe foto's heb. Ik ben van plan om de camera woensdag op te gaan halen. Ik hoop dat de batterij het zo lang volhoudt maar dat zie ik wel als ik hem ga ophalen. We hebben daarna de rivier een stuk gevolgd om te kijken of daar nog sporen waren, maar ik heb niks gevonden. Daarna hebben we de normale route gevolgd en de trail afgemaakt. Toen ik terugkwam keek ik in mijn kamer en toen zag ik dat er allemaal mieren uit een spleet in mijn vloer kwamen. Echt super irritant want het zijn gelijk iets van honderd mieren die dan op een klein stukje in je kamer lopen. Ik had het al eens eerder gehad, maar toen had ik de spleten dicht gelijmd en dat werkte wel. Alleen nu kwamen ze er weer doorheen. Ik heb ze allemaal weggehaald en de vloer weer dicht gelijmd maar ze kwamen gewoon daarna op andere plekken weer uit de grond. Ik ben de hele avond bezig geweest en het leek alsof ze weg waren.

Zaterdag 4 mei werd ik wakker en ik heb gelijk gekeken of er nog nieuwe mieren waren. En yep die waren er hoor. Ze kwamen op verschillende plekken uit de vloer maar nu ook uit de muur... Ik ben dus eigenlijk de hele dag bezig geweest met het weghalen van mieren, het dicht lijmen van de vloer maar niks hielp. Daarna heb ik er maar duct tape opgeplakt en dat werkte redelijk maar ook niet heel goed... Het was echt super vervelend. En wat nog vervelender was is dat ik aan iemand had gevraagd of ik naar zijn kamer kon verhuizen als hij weg ging (dat is op 6 mei) en daarna had ik gezegd dat ik waarschijnlijk toch in mijn eigen kamer zou blijven. Daar had ik nu wel echt spijt van, zeker met al die mieren! En ik hoor trouwens ook nog elke nacht heel veel muizen lopen op een van de golfplaten die boven mijn hoofd hangt... Er was nog een andere jongen die dan in die andere kamer zou gaan maar hij had eerder gezegd dat hij het ook niet erg vond om in mijn kamer te gaan, dus ik dacht ik vraag gewoon even nog als laatste kans om toch te wisselen zodat ik van al die vieze beesten af ben. Dus ik heb gevraagd en hij vond het geen probleem! Op maandag na mijn townsday zou ik dus naar de andere kamer gaan verhuizen! Yes! In de avond hadden we een braai en dat was precies rond 20:00 uur en toen was het natuurlijk het moment van de dodenherdenking. We hebben aan iedereen gevraagd of zij ook stil wilden zijn en iedereen stemde ermee in. Om 20:00 uur waren we dus met z'n allen 2 minuten stil en dat was wel een mooi moment, want we zaten bij het kampvuur.

Zondag 5 mei heb ik in de ochtend mijn blog over het reservaat voor een deel bijgewerkt. Het laatste deel zou ik in de avond gaan doen, omdat ik in de middag samen met een vriendin naar de Porcupine trail ben gegaan. Daar hebben we samen van het uitzicht genoten en hebben we wat gekletst. Het was weer gezellig. Het was eigenlijk de bedoeling om met z'n vieren te gaan, maar twee anderen hadden niet zo'n zin dus toen zijn we met z'n tweeën gegaan. In de avond heb het laatste deel van mijn blog over het reservaat bijgewerkt. Dat duurde nog best lang, maar ik wilde het ook graag wat uitgebreider beschrijven.

Maandag 6 mei ben ik weer de hele dag in de stad geweest. We waren redelijk vroeg klaar waardoor we langer de tijd hadden om bij Mike's kitchen te eten. Ik had deze keer een een Jalapeno salsa nacho burger en onion rings. Daarna had ik weer een oreo milkshake als dessert :) Het was weer een gezellige en ook warme dag. In de avond heb ik al mijn spullen verhuisd naar de andere kamer. Ik zag alweer nieuwe mieren uit de grond komen in mijn oude kamer dus ik was echt blij dat ik naar de andere kamer ging hihi.

20190506_130303 20190506_180815

Vandaag, dinsdag 7 mei heb ik weer een dagje gewerkt om alles weer bij te werken. Ik heb allerlei mails verstuurt, aan mijn schooldingen gewerkt (want morgen 8 mei heb ik tussentijds gesprek met mijn begeleider van school!) en deze blog weer bijgewerkt.

Aankomende vrijdag, zaterdag en zondag ga ik ook naar een ander reservaat hier in de buurt, Leshiba. We vertrekken vrijdag in de ochtend en dan gaan we ongeveer 6 à 7 uur wandelen om bij het reservaat te komen. We gaan daar elke avond barbecueën met hopelijk een mooi uitzicht op het reservaat en de dieren. Op zaterdag gaan we waarschijnlijk een gamedrive doen en kunnen we een bushwalk doen in het reservaat. Op zondag gaan we weer terug wandelen naar Lajuma. Het is ook een plek waar geen elektriciteit en wifi is dus dat is ook wel leuk.

Xx Céline

IMG_20190505_164022

1. Esther:
    8 mei 2019
    Weer een mooi verslag...wel fijn dat je nu van de mieren af bent, hoop ik dan. Flinke wandeling voor de boeg! Succes lieverd xx