Week 15 - 19 Lajuma

26 juni 2019

Hoi, bij deze weer eindelijk een blog. Het wordt wel een andere blog dan normaal, want ik zal deze keer niet alles per dag beschrijven.

Eigenlijk ben ik de laatste weken bezig geweest met het schrijven van mijn eindverslag, dus daarom heeft het niet zoveel zin om alles per dag te gaan beschrijven. Ik zal wel nog wat highlights van de afgelopen weken vertellen.

Op donderdag 6 juni ging ik samen met iemand anders mijn camera ophangen. We liepen de Bergplaatstrail en we konden nu wel zien dat het echt een stuk droger was geworden. Heel veel planten waren geel geworden en we konden veel dieper in de bush kijken dan normaal. Daardoor zagen we dus ook ineens een schedel liggen ergens op een steen, maar om daar te komen moesten we dus eerst de rivier volgen en over stenen klimmen. Uiteindelijk was het wel gelukt om bij de schedel te komen! Het was blijkbaar een schedel van een bushbuck en er lagen ook stukken kaak (met tanden) en nekwervels bij. Het was wel gek want de schedel lag midden op een rots en er alleen de schedel met wat nekwervels lagen erbij. De rest van de bushbuck was nergens te bekennen.

20190606_151555

Zaterdag 8 juni ben ik samen met mijn beste vriendinnetje van hier op Mount Lajuma blijven slapen. We hadden een tentje mee en die hebben we op de top opgezet. We hadden wel echt een zware tas die vol met eten en vooral water zat, want we moesten voor twee dagen water meenemen. We hadden ongeveer 4,5 L water bij ons! De hele ochtend en middag hadden we op de berg gezeten en genoten van het uitzicht. We hadden ook nog wat roofvogels van best dichtbij gezien. Daarna zagen we in de avond de zonsondergang en dat zag er wel heel mooi uit! Alleen toen de zon eenmaal onder was begon het echt heel hard te waaien en dat ging de hele nacht zo door. Ons tentje bleef alleen maar staan omdat wij erin zaten! Ondanks de wind hebben we wel echt lol gehad dus dat maakte het weer goed hihi. De sterren waren trouwens wel heel goed te zien. We konden de hele melkweg zien dus dat was wel echt mooi om te zien! De volgende dag waaide het nog steeds best hard en was het heel erg mistig. We hebben de tent maar snel ingepakt en daarna zijn we weer naar beneden gegaan. De terugweg ging gelukkig best snel en in de middag begon de zon ook weer te schijnen, dat was wel fijn.

20190608_101740 20190608_110056 20190608_125228 20190608_171304

20190608_172008

20190608_163455

Donderdag 13 juni ben ik weer naar de waterfall lodge geweest om mijn camera te checken. Op de weg naar de lodge hoorde ik ineens een gek geluid, best dichtbij ook. Het klonk als een soort gebrul/gehijg van een leeuw, net zoals ik in het privé reservaat heb gehoord tijdens het olifantenproject. Dat was dus gewoon een luipaard die ik hoorde, vlakbij de lodge! Ik heb nog een kwartier geluisterd en gekeken of ik de luipaard zou zien maar helaas niet.. Maar het was wel spannend om te weten dat er een luipaard best dichtbij was!

Maandag 17 juni moest ik twee Britse studenten meenemen tijdens mijn veldwerk. De Britse studenten waren hier voor een week en ze wilden graag met verschillende projecten van ons meelopen. Ik heb dus met twee studenten de Bergplaatstrail gelopen en daar heb ik wat sporen van otters laten zien, ik heb verteld wat ik met de sporen doe, hoe ik het verschil zie in sporen tussen de verschillende diersoorten en hoe ik mijn camera traps ophang etc.

Dinsdag 18 juni was mijn een na laatste townsday! Wow... De tijd gaat nu ineens wel snel.

En hier nog wat foto's van de mooie natuur hihi

20190613_093637 20190613_094557 20190613_115445

Woensdag 19 juni waren er onderzoekers bij Lajuma die onderzoek doen naar Bush Babies, dat zijn een soort kleine aapjes die vooral in de nacht actief zijn. 's nachts hoor je ze ook heel vaak en dan snap je wel waarom ze Bush Babies worden genoemd, want ze klinken net als huilende baby's haha. Maar de onderzoekers vingen de Bush Babies en deden allerlei onderzoeken, zoals het onderzoeken van de tanden, vetpercentages, parasieten op de dieren etc en wij mochten ook meekijken! Het was wel interessant om mee te kijken. Ik vond het ook leuk om te zien hoe zo'n team echt werkt, want iedereen heeft zijn eigen expertise en iedereen deed zijn eigen onderzoeken bij die dieren.

Vrijdag 21 juni had ik het eerste concept van mijn eindverslag al af! Yes! Ik wil graag mijn definitieve eindverslag vrijdag 28 juni inleveren, want dan heb ik de laatste week hier om nog leuke dingen te doen, zoals de laatste trails lopen die ik nog niet heb gedaan en gewoon genieten van de laatste dagen op deze mooie plek. Ik heb mijn concept ingeleverd bij mijn begeleider en nu is het eigenlijk gewoon wachten tot ik feedback krijg. In de tussentijd heb ik ook nog wat andere dingen afgemaakt die ik naast mijn eindverslag ook moet inleveren, dus alles is nu eigenlijk klaar. Alleen de feedback krijgen en verwerken...

Woensdag 26 juni kreeg ik te horen dat ik vandaag dan eindelijk mijn feedback krijg! Ik hoop dat het niet zo veel is, want dan moet het hopelijk wel lukken om het op vrijdag 28 juni in te leveren!

Ik zal jullie laten weten of het gelukt is!

Xx Céline

20190608_144112

1. Joyce:
    26 juni 2019
    Dat zal wel even spannend geweest zijn op die berg! Wat is de tijd snel gegaan hè! En wat heb je veel beleefd. Echt super. Daar ga je de rest van je leven aan terugdenken!