Week 14 - 15 Lajuma

1 juni 2019

Hoi! Bij deze mijn update van week 14 tot 15 bij Lajuma.

Maandag 27 mei was de 100e dag dat ik bij Lajuma ben! Dat is eigenlijk best snel gegaan! Ik heb samen met de anderen genoten van onze laatste dag met z'n vieren. Ik heb nog wat in de zon gezeten en verder heb ik nog wat aan mijn verslag gewerkt. Ik denk trouwens dat mijn blogs nu wel wat saai en korter gaan worden, aangezien ik verder toch bijna alleen maar aan mijn verslag ga werken. Ik zal jullie niet gaan vervelen met alle details haha. Hoe dan ook, aan het einde van de middag kwamen de anderen weer terug van Kruger. Dus toen waren we ineens weer met z'n tienen. Het voelde net alsof ze eigenlijk nooit waren weg geweest. Oja wat ik nog was vergeten, in de ochtend had ik weer ineens mieren in mijn nieuwe kamer... Ik was dus weer de hele ochtend bezig met het proberen weg te krijgen van die beesten maar echt helemaal niks werkte. Ze zaten nu alleen nog maar bij m'n deur en in het midden van m'n kamer waar een grote spleet in de vloer zit.

Screenshot_20190527-102521_Polarsteps

Dinsdag 28 mei werd ik wakker en ging ik kijken hoe het ervoor stond met de mieren. Ze liepen nog steeds alleen in het midden van de spleet en bij mijn deurpost. Ik had gelezen dat mieren feromoonsporen achterlaten zodat andere mieren deze sporen kunnen volgen. Vandaar dat je ze altijd in zo'n treintje achter elkaar ziet lopen. Om de sporen te verwijderen moet je het oppervlak waar ze lopen schoonmaken. Dat ging ik dus maar doen. Ik had een emmer met sop en een mop gepakt en ik heb mijn kamer over de hele dag gezien wel 10 keer gedweild geloof ik. Maar ook dat hielp voor geen meter. Het werd alleen maar erger met de mieren. Ze kwamen nu letterlijk uit de vlier bij elke muur. Ik heb de gaten gedicht maar ze maakten gewoon weer nieuwe... Echt super irritant. Aan het einde van de dag liepen ze echt over de hele vloer heen, nergens kon je geen mieren zien zeg maar. Toen ik naar bed ging zag ik dat er ook ineens mieren op mijn bed liepen, terwijl ik een klamboe heb! Ze konden gewoon door die gaatjes heen kruipen. Ik ben uiteindelijk maar op de bank gaan slapen, want ik ga echt niet in een bed met mieren slapen. Er was toevallig weer een kamer vrij dus ik had bedacht dat ik daar dan de volgende dag heen zou gaan, of de dag daarna.

Woensdag 29 mei heb ik in de ochtend tegen de anderen gezegd dat ik waarschijnlijk graag naar de andere kamer wilde verhuizen. Omdat de kamer vrij was hadden andere mensen er een soort werkplek van gemaakt, dus ik was een beetje bang dat ze moeilijk zouden gaan doen. Gelukkig was dit niet het geval dus dat scheelt! Ik had gezegd dat ik de komende nacht nog zou aankijken en dat dan donderdag naar de nieuwe kamer zou gaan als de mieren er nog steeds waren. Verder heb ik weer voornamelijk aan mijn verslag gewerkt. Ik heb het hoofdstuk resultaten voor een groot deel afgemaakt. Ik lig dus best goed op schema :) Na deze week heb ik nog 4 weken om de rest van mijn verslag af te maken en om de feedback te verwerken van mijn onderzoeksplan (want een deel van dit plan komt ook weer in mijn eindverslag). In de avond waren alle mieren er nog steeds, maar deze keer niet in mijn bed gelukkig. Of nou ja, er lagen wel dode mieren in mijn bed, ieuw... Ik wist nu dus wel zeker dat ik de volgende dag naar de andere kamer zou gaan.

Donderdag 30 mei heb ik in de ochtend aangegeven aan de anderen dat ik graag vandaag naar de andere kamer wil verhuizen. Zij zouden dus al hun werkspullen uit de kamer gaan halen. Verder ben ik in de ochtend naar de waterfall lodge geweest om de SD-kaart van mijn cameratrap te verwisselen, mits er goede foto's op stonden van de otter of water mongoose. Helaas stonden er maar twee foto's op van de otter en het waren weer best wazige foto's omdat hij elke keer zo snel voorbij de camera  schiet. De SD-kaart heb ik dus niet verwisseld en de camera heb ik op dezelfde plek laten hangen. Ik gebruik de foto's nu niet meer voor mijn verslag, maar ik probeer via de foto's te achterhalen waar de otter heen gaat zodat ik misschien nog het nest kan vinden voor ik hier weg ga. Ik doe dat gewoon omdat ik zelf benieuwd ben haha. Toen ik terug kwam heb ik weer mijn schrijfboekje bijgewerkt en ik daarna heb ik een groot deel van mijn spullen naar de andere kamer gebracht. De rest van de spullen zou ik dan waarschijnlijk de volgende dag gaan verhuizen. Mijn nieuwe kamer is nu trouwens een hele grote tweepersoonskamer.

20190530_104947

Vrijdag 31 mei werd ik voor het eerst wakker in mijn (opnieuw) nieuwe kamer. Dit is al de derde keer dat ik een andere kamer heb haha. Waarschijnlijk heeft nog nooit iemand zo vaak gewisseld van kamer als ik, maar ja. Dit is trouwens ook niet de laatste keer dat ik ga wisselen, want over ongeveer 3 weken vertrekt er weer iemand bij Lajuma. Zij heeft een eenpersoonskamer en ik ga dus naar de kamer als zij weg gaat. Er komen ook allemaal nieuwe mensen als zij precies weggaat dus als ik dan naar die eenpersoonskamer ga hoef ik alsnog niet mijn kamer te delen met mensen, yeey :) Wat wel jammer is is dat de persoon die dan weg gaat wel mijn beste vriendinnetje is hier, maar ja het is niet anders. Hoe dan ook, ik had prima geslapen in mijn nieuwe kamer, zonder mieren woohoo! In de ochtend heb ik weer gewerkt aan mijn resultatenhoofdstuk. In de middag heb ik gewerkt aan deze blog en heb ik mijn laatste spullen weer verhuisd naar mijn nieuwe kamer.

Zaterdag 1 juni heb ik in de ochtend weer even in de zon gezeten. In de middag heb ik weer mijn schrijfboekje en deze blog bijgewerkt. In de avond hebben we weer een braai. Morgen, zondag 2 juni, ben ik van plan om met twee andere mensen naar de wetlands te gaan. We nemen dan wat eten mee voor in de middag en dan gaan we daar lekker in de zon zitten en genieten van de natuur. Misschien komt er nog een dier voorbij lopen zoals een bushbuck of zelfs een luipaard. Je weet het maar nooit hier ;)

De tijd gaat wel snel zeg! Ik zit straks al in week 16! Nog 5 weken te gaan bij Lajuma en daarna nog 2 weken rondreizen in Zuid-Afrika met mijn moeder. Daar heb ik ook erg veel zin in :)

Xx Céline

1. Miranda:
    4 juni 2019
    Wat gaat de tijd snel hè. Wel lekker dat ke moeder straks komt...gezellig. je zal haar wel missen zo ver weg.
    Veel plezier nog en de gr van mier haha (miranda) x