Week 7 - 8 Lajuma

14 april 2019

Hoi, bij deze weer een nieuwe update!

Maandag 8 april was weer een Townday voor mij. Deze keer had ik wel één belangrijke missie: warme joggingbroeken kopen haha. Die had ik namelijk niet meegenomen, omdat ik niet had verwacht dat het hier soms toch wel koud kon zijn. Gelukkig is het wel gelukt om in het eerste kledingwinkeltje 2 joggingbroeken te vinden en een shirt met lange mouwen, dus dat is erg fijn! Nu heb ik voor in de avond of op koudere dagen een warme joggingbroek om aan te trekken hihi. Verder verliep Townsday zoals gewoonlijk. We hebben onze route gelopen en zijn langs verschillende supermarkten geweest. Uiteindelijk zijn we natuurlijk ook weer bij Mike's kitchen terecht gekomen :) Deze keer heb ik een schnitzel genomen en als dessert een Oreo milkshake. De milkshake wilde ik twee weken geleden ook al proberen, maar toen hadden we helaas niet genoeg tijd. Deze keer eindelijk wel en de milkshake was super lekker! Ik hoop dat ik tijdens een andere Townsday weer genoeg tijd over heb om nog een keer zo'n milkshake te nemen hihi.

20190408_132318 20190408_144440

Oja en 10, 11 en 12 mei ga ik met 8 andere studenten naar Leshiba game and nature reserve. Dit is een reserve dat redelijk dicht in de buurt ligt van Lajuma. Het grappige is dat we erheen kunnen lopen en dat gaan we dus ook doen. Het is een hike van ongeveer 6 uur en dan ben je dus bij Leshiba! Hier blijven we 2 nachten slapen. We kunnen er wandelingen doen en game drives en tijdens deze drives kun je giraffen, zebra's en impala's etc. zien. Dus dat is iets om naar uit te kijken!

Dinsdag 9 april hadden we zoals gewoonlijk om 10 uur de meeting met onze begeleider. Deze keer was het einde van de meeting wel anders dan normaal. We kregen namelijk te horen dat er een mogelijkheid is voor 7 studenten om naar een privé reservaat bij het Krugerpark te gaan om daar met een project te helpen dat ervoor zorgt dat olifanten de bomen in de omgeving niet kapot kunnen maken. Het project is van 23 tot 28 april en in het privé reservaat komt de bekende 'Big Five' voor! Er konden dus maar 7 studenten mee en we zijn met 13 studenten... Twee studenten gingen sowieso niet mee dus toen bleven er nog 11 over. Om ervoor te zorgen dat iedereen een gelijke kans zou hebben, hebben we onze namen op een briefje geschreven en deze in een kom gedaan zodat er één voor één 7 namen uit de kom getrokken konden worden. Ik hoopte wel dat mijn naam getrokken zou worden, maar de kans was al wel best klein. Maar toen werd mijn naam dus als eerste getrokken!! Ik mag dus ongeveer een week naar een privé reservaat om te helpen met een olifantenproject. Echt gaaf en dat had ik van te voren niet gedacht toen ik naar Zuid-Afrika ging!
Verder ben ik in de middag met twee andere studenten naar the waterfall lodge geweest om een nieuw pad te verkennen dat leidt naar een nieuwe rivier. Ik hoopte dat ik daar weer wat nieuwe sporen kon vinden van otters of water mongoose en ja hoor, die heb ik gevonden! Dus nu heb ik weer een nieuwe plek waar ik regelmatig kan gaan kijken en eventueel mijn camera trap kan ophangen.

20190409_141903 20190409_141924 20190409_142323 20190409_142332 20190409_142352 20190409_142417

Woensdag 10 april was het een wat minder goede dag wat betreft het weer. In de ochtend regende het een beetje en was het mistig. Wel grappig, want de bergen die je normaal altijd ziet zijn dan ineens verdwenen. Ik ben weer naar het gebied achter de waterfall lodge gegaan om te zoeken naar nieuwe sporen en deze heb ik ook weer gevonden. Daarom had ik besloten om een van mijn camera traps op de andere locatie op te halen, zodat ik deze de volgende dag bij het gebied achter de waterfall lodge kon plaatsen. Wat wel soms vervelend is, is dat mijn onderzoeksgebiedjes redelijk ver ui elkaar liggen. Maar het voordeel daarvan is dat ik dan wel steeds weer een ander gebied zie. Tijdens mijn wandelingen naar mijn onderzoeksgebieden ben ik weer een warthog tegengekomen, deze keer met 3 baby's.

20190410_095852

20190410_100422

En de foto hieronder is een voorbeeld van de obstakels die je hier wel eens tegenkomt. Over deze rotspartij moet ik naar beneden en naar boven klimmen om de rivier te kunnen volgen!

20190410_103442

Donderdag 11 april ben ik dus opnieuw naar het gebied achter de waterfall lodge geweest om mijn camera op te hangen. Ik heb die dag ook weer nieuwe sporen gevonden, dus ik hoop heel erg dat ik nu eindelijk wel iets op mijn camera trap heb staan! De camera ga ik volgende week donderdag of vrijdag weer ophalen. Verder heb ik de rivier nog een stukje gevolg, maar daar heb ik helaas nog geen nieuwe sporen gevonden. En ik vind het toch nog steeds niet echt fijn om door de bush te lopen vanwege de grote spinnen haha. Soms krijg je dan ineens een spinnenweb in je gezicht en dan denk je gelijk o nee... waar is de spin gebleven... En dan maar hopen dan ie naar een takje is gekropen in plaats van op mij... Blegh

Vrijdag 12 april regende het in de ochtend weer een beetje. Ik moest naar Bergplaats om mijn tweede camera trap op te halen dus ik heb even gewacht tot de regen minder werd of gestopt was. Gelukkig stopte de regen redelijk snel, waardoor ik eerder weg kon. Eigenlijk had het niet heel veel uitgemaakt of ik in de regen was gegaan of niet, want de bladeren en bomen zijn toch al helemaal nat. De Bergplaats trail is ook trail waar je omringt bent door grote planten en bomen, waardoor je alsnog helemaal nat wordt. Maar ja, als je loopt krijg je het toch warm dus dan zorgen de natte planten voor een beetje verkoeling hihi. Je hebt ook wat kleine riviertjes die je over moet steken en vaak liggen er dan stenen in het water waar je overheen kunt lopen. Maar door de regen wordt het waterpeil ook verhoogd, waardoor de stenen dus ook weer dieper in het water liggen. Dan heb je ineens nog maar een klein stukje steen om op te staan. Ik had mijn camera ook op een plek geplaatst waar ik dus opnieuw over stenen moest lopen, alleen liggen de stenen redelijk ver uit elkaar. Als het water niet zo hoog staat is het goed te doen, maar nu was het dus wat moeilijker omdat het waterpeil hoger was en mijn schoenen zaten ook nog eens helemaal onder de modder waardoor ze lekker glad zijn op de stenen. Maar het is allemaal goed gegaan en ik ben niet in het water gevallen haha. Het scheelt ook dat het water niet zo diep was, maar toch lijkt het me niet echt fijn om erin te vallen hihi.

Zaterdag 13 april was weer een relaxdag. In de middag ben ik samen met iemand anders naar de wetlands geweest. We zijn er al een keer eerder geweest om te kijken naar de vogels, alleen die dag waren er bijna geen vogels. Deze keer wel! We hebben best veel soorten vogels gezien, maar alle namen weer ik niet meer hoor hihi. In de avond hadden we weer een braai, zoals elke zaterdag :)

20190413_133542 20190413_133809 20190413_133842 20190413_134158 20190413_141003 20190413_145441

Vandaag, zondag 14 april, was eindelijk weer een goede dag wat betreft het weer. In de ochtend scheen de zon, dus ik heb gelijk mijn handdoek gepakt en ik ben in de zon gaan zitten :) Rond een uur of 1 verdween de zon weer achter de wolken, dus dat was voor mij het teken om wat anders te gaan doen hihi. Ik ben in de middag dus bezig geweest met het schrijven van deze blog en het uploaden van foto's, aangezien dat ook nogal lang kan duren als de wifi niet echt wil meewerken. Maar jullie lezen nu deze blog en kunnen de foto's zien, wat betekent dat alles is gelukt!

Xx Céline

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Esther:
    14 april 2019
    Zo übergaaf dat je dat olifantenproject mag doen! Echt heel blij voor je, nu nog hopen dat je de big five gaat zien!
  2. Peter:
    14 april 2019
    Super gaaf allemaal jeh de big five komt
  3. Miranda:
    14 april 2019
    Mazzelaar!! Super gaaf dat je uitgekozen bent. Spannend. Mooie foto's weer. Je loopt ook wat af daar zeg ppff...goed voor je conditie hihi
    Geniet ervan meid x
  4. Joyce:
    14 april 2019
    Oooohhh ik hou zo van olifanten! Wat gaaf zeg dat jij zo’n project mag doen. En dan ook nog in een privé stuk. Echt heel bijzonder! Fijn ook dat je sporen hebt gevonden. Hopelijk binnenkort ook beeld!