Week 6 - 7 Lajuma

7 april 2019

Hoi! Bij deze eindelijk een keer een update na een week in plaats van na 2 weken hihi.

Dinsdag 2 april ben ik weer samen met een andere student naar buiten geweest om te zoeken naar nieuwe sporen. Het was deze dag best slecht weer. Er was erg veel mist en toen we een half uur buiten waren begon het uiteindelijk ook nog best hard te regenen. We zijn deze keer wel in een nieuw gebied geweest. We zijn eerst naar de waterfall lodge geweest, omdat daar een riviertje loopt en deze rivier zou ik dus moeten volgen naar beneden. Alleen is het bijna onmogelijk om de rivier vanaf de lodge te volgen omdat je uiteindelijk weer een waterval tegenkomt. Dan zou je via rotsen naar beneden moeten klimmen en dat is niet heel handig om te proberen als het regent en de rotsen nogal glad zijn. Uiteindelijk zijn we dus weer terug gegaan en hebben we vanaf een andere plek, genaamd the bathtub, geprobeerd om de rivier naar boven te volgen. Ook dit lukte deze dag niet omdat de rotsen zo glad waren door de regen. Het volgen van de rivier vanaf the bathtub hebben we dus maar uitgesteld voor de volgende dag.

20190402_092834 20190402_092851 20190402_100914 20190402_100929 20190402_101307

Woensdag 3 april ben ik dus weer me dezelfde student naar the bathtub geweest, want deze keer was het wel weer zonnig gelukkig. De rotsen waren ook redelijk goed opgedroogd, waardoor we nu wel de rivier naar boven konden volgen. Oja en voordat we weggingen hebben we de jonge Crowned eagle gezien! Als ze jong zijn zijn ze nog witachtig en later worden ze donker bruin. Maar nadat we dus wat foto's hadden gemaakt zijn we naar the bathtub geweest en hebben we de rivier naar boven gevolgd. We hebben de rivier niet helemaal gevolg, omdat dat best ver was. Onderweg hebben we weer 2 watervallen gezien en heel veel reptielen. Helaas heb ik langs dit stukje rivier geen sporen gevonden van otters of water mongoose.

20190403_114349 DSC_0715

Donderdag 4 april ben ik er weer in mijn eentje op uit gegaan. Ik heb mijn twee camera traps in Bergplaats en bij de grote waterval opgehaald. Het is soms wel vervelend dat deze plekken redelijk ver uit elkaar liggen, want dan moet je bijna 9 km op een dag lopen en het zijn natuurlijk niet zulke wegen als in Nederland hihi. Maar helaas had ik opnieuw geen otter of water mongoose op de beelden... Ik had wel een foto van een Slender mongoose (zie de foto hieronder), ook een mongoose maar helaas niet de goede.

IMAG0155 IMAG0156

Vrijdag 5 april heb ik mijn camera's weer opnieuw geplaatst. Normaal ga ik altijd eerst naar de grote waterval en daarna naar Bergplaats. Maar deze keer dacht ik laat ik het eens andersom doen, want de weg van Bergplaats naar Lajuma is echt vervelend haha. Je moet dan op een klein paadje lopen met allerlei spinnen om je heen en vervolgens moet je 30 minuten lang omhoog klimmen.. De weg vanaf de grote waterval is makkelijker. Je moet hier ook wel omhoog lopen, maar je kunt hier op de 'normale' autoweg lopen (ook al bestaat deze uit zand en stenen) dus dat gaat makkelijker. Op weg naar Bergplaats heb ik in het eerste stuk veel diersoorten gezien. Ik heb een Bushbuck, een warthog met 3 baby's, een red duiker en een boomslang gezien. De boomslang is gelukkig geen gevaarlijke slang, maar het is wel al mijn 4e slang die ik hier nu heb gezien terwijl andere mensen die hier 5 maanden hebben gezeten nooit een slang hebben gezien haha.

Zaterdag 6 april was het weer een regenachtige dag. De eerste keer dat ik hier regen meemaakte lekte mijn dak een beetje. De keren daarna lekte het niet dus ik dacht oo mooi dan is dat probleem ook opgelost. Alleen nu regende het dus zo hard en lang dat mijn dak toch weer lekte. Ik heb het droog gemaakt en er duct tape opgeplakt. Dat werkte wel redelijk voor nu, maar ik moet dinsdag denk ik even een berichtje sturen naar een van de workers om mijn dak te maken. Verder hebben we de hele dag binnen gezeten en een serie gekeken. In de avond begon het een beetje op te klaren en hebben we besloten om toch nog een braai te houden. Ik heb samen met iemand anders het vuur gemaakt en het is best leuk om te doen. Het was deze keer wel best lastig omdat het hout helemaal nat was geregend, maar uiteindelijk lukte het wel om een groot vuur te krijgen. Het is ook wel grappig hier met de temperatuur, want als het hier 20 graden is kan het al redelijk koud aanvoelen. Dat is wel heel anders dan in Nederland want als het daar 20 graden is voelt het wel echt warm aan. Toen ik vorig jaar het weer hier in Lajuma in de gaten hield zeiden mijn moeder en ik nog 'Oo kijk het is op z'n koudst 17 graden, dan lopen we in Nederland al wel met korte mouwen'. Hm nu weet ik wel beter want als het hier 17 graden is is het echt koud haha.

Vandaag, zondag 7 april, is weer een beetje een relaxdag. Ik ben nu mijn blog dus aan het bijwerken en ik ga nog wat dingetjes voor school doen. Ook weer niet te veel, want het is tenslotte nog weekend hihi ;)

Om weer terug te komen op de vragen van William:
- De vleermuizen vangen ze hier met een mistnet. Dit is een heel doorzichtig net waar biologen vogels en dus ook vleermuizen mee kunnen vangen. De vleermuizen zien het net niet dus ze vliegen erin en komen dan in een soort hangzakje terecht. Daarna worden ze eruit gehaald en in het donker bewaard, meestal in een stoffen zakje. Daarna worden er metingen gedaan, zo wordt de vleugellengte opgemeten en er wordt gekeken of het een jong of een volwassen dier is etc. Daarna worden ze weer vrij gelaten, dus ze blijven gewoon leven :)
- Het stukje slangenvel heb ik wel meegenomen, maar ik ben bang dat ik niet het hele stuk mee kan nemen naar huis vanwege de douane. Ik heb wel een klein stukje in mijn schrijfboekje zitten dus ik hoop dat ik dat wel mee naar huis kan nemen!

Verder wilde ik nog even zeggen dat ik het erg leuk vind dat jullie steeds reageren op mijn blog :)

Xx Céline

20190407_144255

1. Peter:
    7 april 2019
    Geweldig hoor Celine foto s verhalen wat je doet mee maakt als je thuis kom dan kan je zo een marathon lopen.
  2. Joyce:
    7 april 2019
    Wat een prachtige foto’s weer! En wat zie je er goed uit!!!!
    Echt leuk om er zo een beetje bij te zijn, al zou ik er niet letterlijk bij willen zijn geloof ik. Spinnen, slangen, ik weet het niet hoor 😜
  3. Esther:
    7 april 2019
    Nou nou jij loopt ook best wel wat kilometers daar! En wel grappig dat jij al zoveel slangen hebt gezien.. ik koop wat extra truien en vesten om mee te nemen! Hihi. Ik ben ook reuze benieuwd naar wat wij samen allemaal gaan zien.... aftellen is begonnen!!! Nog 90 dagen.... 🙄
  4. William:
    10 april 2019
    Céline onze enige echte Afrika correspondent uit de bush wat heb je weer een hoop te melden .Nu wij ook allereerst mag ik je feliciteren met je moeder.Ze heeft een kwart marathon gelopen onder het oog van duizenden mensen die haar toe juichten ook ik was daar bij en heb alleen haar rug gezien op de blaak vloog ze voor bij een super tijd dus zorg dat goed in conditie blijf wand ze heeft grootse plannen om heel veel te zien.Maar Celine die regen wat jou compartiment in kwam we hopen dat het gerepareerd is.Ik ben wel nieuwsgierig waar schuilen die apen met die enorme regen buien,of komen ze onder je klamboe schuilen.Lijk mij zelf wel heel mooi een foto om apen in de regen te zien schuilen.en die Eagle die je zag zo jong en wit de volgende keer dichter bij halen met je lens.Als zo langs de rotsen moet klimmen heb je dan stevige wandel schoenen aan lijk wel glad of is de mede student zo galant dat hij je steunt, die Slender mongoos bijten die niet naar jou ziet er wel agressief uit beetje vos achtig maar misschien heb jij hem wat groter gemaakt om indruk te maken op het thuisfront Joyce klom gelijk in de hoogste boom als dat beest haar pad zou kruizen.Viel me wel op dat bij Mike op de parasols een reclame voor je opa staat haha.de volgende week paar foto's met mede wetenschappers 🦝👍
  5. Miranda:
    11 april 2019
    Leuk om iedere keer weer te lezen hoe het gaat daar. Echt een leuk avontuur. Mooie foto's. Geniet er nog van xxx