Week 4 - 6 Lajuma

1 april 2019 - Louis Trichardt, Zuid-Afrika

Hoi! Bij deze weer een update.

Woensdag 13 maart heb ik weer de hele dag aan mijn proposal gewerkt. In de avond zijn we met de hele groep naar Bergplaats gegaan, dat is ongeveer 20 minuten lopen, om bij een onderzoeker te gaan kijken die vleermuizen ging vangen. Helaas hadden ze deze avond niet heel veel geluk omdat ze maar 1 vleermuis hadden gevangen, maar verder was het wel leuk om te zien!

Donderdag 14 maart heb ik mijn proposal afgemaakt en vrijdagochtend heb ik hem uiteindelijk ingeleverd. Verder heb ik die vrijdag samen met twee andere studenten mijn cameravallen weer opgehaald bij de waterval. Na het ophalen van de camera's zijn we nog op de rotsen gaan zitten bij het water. De zon scheen ook dus dat was verder een relaxte middag. Daarna hebben nog een nieuw stukje van het gebied verkent, waar ik ook een groot stuk slangenhuid heb gevonden van een vervelde slang!

20190315_160120

Zaterdag 16 maart heb ik met drie andere studenten de Porcupine trail gedaan. Er zijn hier trouwens verschillende trails die je kunt doen en deze trails zijn ooit door voormalige studenten uitgezet. De Porcupine trail is wel een trail met een van de mooiste uitzichten. Je loopt langs diepe afgronden met een heel mooi uitzicht op de bergen. Uiteindelijk kom je ook bij een grote waterval uit, waar ook een power generator staat die met behulp van het water van de waterval de stroom voor the barn opwekt.

20190316_123153

Zondag 17 maart was een relaxdag waar ik eigenlijk niet zo heel veel heb gedaan.

Maandag 18 maart ben ik in de middag samen met een andere student naar een nieuw stukje rivier geweest om nieuwe sporen te zoeken van otter of water mongoose. En eindelijk had ik deze dag de eerste sporen van de water mongoose gevonden! Daar was ik erg blij mee. Ook heb ik op deze plek een camera trap geplaatst, maar helaas heb ik nog geen beelden van de water mongoose vastgelegd. Oja en op de heenweg hebben we onze eerste spitting cobra gezien! Dit is een van de gevaarlijkere slangen die hier voorkomen.

Op dinsdag 19 maart hadden we in de ochtend eerst onze meeting en daarna ben ik naar de waterval in Bergplaatst geweest om een tweede camera op te hangen. Ook op deze camera had ik jammer genoeg geen beelden gevonden van een otter of water mongoose. Wel heb ik, omdat ik alleen was, veel dieren gezien! Zo heb ik 4 bushbuck, een slang (op 50 cm afstand van mij vandaan!), bavianen en Samango monkeys gezien. Je merkt wel dat als je alleen bent dat je dan veel meer dieren ziet, omdat je natuurlijk minder geluid maakt dan wanneer je met meerdere mensen bent.

Woensdag 20 maart en donderdag 21 maart ben ik weer naar de rivier geweest om sporen te zoeken.

Vrijdag 22 en zaterdag 23 maart heb ik voornamelijk weekend gevierd. Op zaterdag ben ik wel weer met 3 andere studenten naar de Porcupine trail geweest. Hier heeft zich een soort rotsformatie gevormd met een heel mooi uitzicht over de bergen en hier hebben we de hele middag gezeten. Zondag 24 maart was een redelijk saaie dag omdat het toen de hele dag alleen maar regende. Er viel toen buiten dus niet zo heel veel te doen helaas, dus daarom hebben we eigenlijk de hele dag binnen moeten zitten. Dat was wel jammer, maar ja het was maar een dag hihi.

20190318_135947 20190323_133400

Maandag 25 maart was weer mijn towndag. Het was erg warm deze dag, want het was in de middag in de zon 44 graden! Verder was het wel een relaxte dag. We hebben al onze boodschappen gedaan en hebben daarna weer bij Mike's Kitchen gegeten. Deze keer had ik geen grote hamburger maar Cape fish and chips en het was echt veel vis, maar wel erg lekker!

20190325_114634 20190325_121435

Dinsdag 26 maart heb ik weer samen met een andere student gezocht naar nieuwe sporen. Verder ben ik in de middag met twee andere studenten naar de wetlands geweest. Ook dit is weer een heel anders maar mooi gebied, met open vlaktes en veel grassoorten.

20190326_145539

Woensdag 27 maart heb ik mijn camera's opgehaald en donderdag 28 maart heb ik mijn camera's weer op nieuwe plekken opgehangen. Op een van mijn camera's had ik wel een filmpje gevonden van een spitting cobra! Ik proberen om het filmpje ergens op mijn site te zetten (als de wifi het toelaat).

Vrijdag 29 maart tot vandaag maandag 1 april heb ik eigenlijk weer heel lang weekend gevierd (oeps hihi). Vrijdag heb ik wel wat aan mijn project gedaan, want toen heb ik alle data in die ik tot nu toe heb verzameld in Excel verwerkt. In de middag heb ik verder in de zon gezeten. Toen ik daar zat kwamen de bavianen ook weer opeens langs en deze keer kwamen ze wel echt dichtbij! Ik zat op mijn stoel op het pad en ze kwamen op zo'n 2 meter afstand voorbij lopen! Vooral de grotere dieren zijn echt niet bang van je, de kleintjes wel ietsje meer. Zaterdag ben ik naar de waterfall lodge geweest met 3 andere studenten. Dit is een huisje waar mensen kunnen verblijven. Het is wel echt een gaaf huisje wat op een soort klif staat. Je hebt er grote ramen inzitten met uitzicht op de bergen en als je naar beneden kijkt loopt er een riviertje met een waterval. Heel mooi. Op zondag ben ik weer met 3 andere studenten naar de Porcupine trail geweest en hier hebben we weer bij de rotsformatie gezeten en genoten van het uitzicht.

Maandag 1 april heb ik wat gewerkt aan school en in de middag heb ik (alweer) in de zon gezeten. En ik heb voor het eerst het vuur gemaakt om het water voor de douche op te warmen! Iedereen was weg in de middag, waardoor ik als enige bij the barn was. Maar ik ben wel erg blij dat het gelukt is! :) Oja en voor mijn proposal heb ik een 7,4 gekregen dus daar ben ik wel blij mee. Nu alle data verzamelen en op naar het schrijven van mijn eindverslag.

En om terug te komen op de reactie van William over de braai: De braai is een cirkel die omringt is door stenen waarin een groot kampvuur wordt gemaakt. En dan als het hout veranderd is in hete kolen wordt het vlees (dat in een soort klem zit) erop gelegd.

Ik ga nu wel proberen om regelmatiger een update te schrijven hihi ;) En ik heb weer nieuwe foto's in het album 'week 4-6 Lajuma' geplaatst.

Groetjes Céline

1. Peter:
    Geweldig hoor Dat is life
  2. Miranda:
    Mooie foto's. Geniet ervan x
  3. Gerda:
    1 april 2019
    Leuk Céline te lezen dat je ook ruimte neemt om te genieten.

Trouwens ...... heel goed ... de uitslag van je proposal! Ga zo door!!

Dikke kus Opa en Oma
  4. William:
    3 april 2019
    Celine.wat een avonturen alleen door de ruige jungle lopen .
    Je camera ophangen aan bomen in de hoop dat er een beest voor bij komt.
    En daarna met gelukkig andere studenten langs het pad op weg om naar de vleermuis onderzoeker te gaan.
    Vraag die vleermuis leefde die nog,en zo ja hoe vangen ze in Afrika vleermuizen.
    En dan met de groep Town day vieren,lekker patatje met een enorme vis,ook de schnitzel bij Mike is niet te versmaden aanrader voor de komende week.
    Boodschappen doen bepakt en bezakt terug wel lucifers gekocht om de braai aan te steken. En dan dat leuke huisje op de klif met die ruim zicht ramen lijk me heel mooi.
    En Celine dat stuk slangen vel neem je dat mee naar huis,of heb je dat laten liggen.
    Wat een sensationeel filmpje op faseboek bij je moeder,jij loop net voor je camera langs en dan dat luipaard paar minuten en je had in zijn ogen gekeken of........
  5. Joyce:
    5 april 2019
    Ik geniet enorm van je verhalen. Wat maak jij een hoop mee en wat fijn dat je ook je rustmomenten pakt. Lekker genieten hoor!
    Vind je ook zo stoer. Gewoon in je eentje aan de wandel gaan. Gefeliciteerd met je 7,4, prachtig cijfer! X