Week 2 - 4 Lajuma

12 maart 2019

Hoi! Bij deze weer een update. Ik wilde eigenlijk proberen om elke week een update te schrijven, maar de afgelopen twee ben ik druk geweest met mijn research proposal. Deze moet ik uiterlijk vrijdag 15 maart inleveren voor een cijfer.

Donderdag 28 februari heb ik voornamelijk aan mijn proposal gewerkt. Halverwege de middag kwamen de bavianen weer en opnieuw moesten we ze wegjagen. Het duurde weer even, omdat ze zich eigenlijk niet zo veel meer aantrekken van de herrie die we maken. Aan het einde van de middag kwamen de Samango monkeys weer naar ons huis toe. Dit zijn kleine aapjes en zij mogen wel bij ons in de buurt zijn. Als we zitten te werken onder het afdakje dan komen ze erg dichtbij, soms zitten ze maar op 4 meter afstand.

Vrijdag 1 maart ben ik samen met een andere student naar de waterval geweest om voor het eerst mijn twee camera traps op te hangen. Ik heb de eerste camera aan een boom gehangen die uitkijkt op een oppervlakte van rotsen. De tweede camera heb ik opgehangen op een plek in de bush waar we pootafdrukken van een dier hadden gevonden. Vervolgens hebben we nog even bij de waterval gezeten en wat gegeten. Daarna zijn we weer teruggegaan naar het huis. Toen we halverwege de weg waren zagen we ineens iets wegschieten naast ons. Dat was dus een slang! We hebben toen dus onze eerste slang gezien. Hij was zo'n 1,5 meter lang dus best groot ook! Gelukkig had hij ons aan horen/voelen komen, waardoor hij er snel vandoor ging toen we er aankwamen. Bij het huis liep er ook een schildpad! Die had onze begeleider gevonden en aan ons gegeven zodat we hem allemaal konden zien en hem daarna weer vrij konden laten.

20190301_13543320190301_145658

Zaterdag 2 maart heb ik weer vooral aan mijn proposal gewerkt en in de avond hadden we onze eerste braai (BBQ). Helaas hadden we alleen nog maar aardappels over en geen ander eten om op de braai te gooien. Andere mensen hadden wel burgers van kudu-vlees meegenomen dus daar heb ik ook er ook eentje van geproefd. Het smaakte erg lekker! En het best bijzonder om zoiets te eten.

Zondag 3 maart was weer een dag waar ik aan mijn proposal heb gewerkt. We hadden wel de hele middag onweer en regen, van 12 tot 18 uur. Hierdoor werd ook de stroom en de wifi uitgeschakeld voor de hele middag. Bonnie de huiskat heeft deze dag ook de hele dag op het bed naast mijn bed geslapen.

20190303_104918

Maandag 4 maart was onze eerste town-dag. We werden om half 8 opgehaald met de Jeep en daarna zijn we naar de stad gereden. Het duurt wel 1,5 uur voordat je echt in de stad bent, dus dat is best lang. Op de heenweg liepen er best veel koeien op de weg. Ik heb ook nog Nyala's gezien. In de stad werden ergens afgezet en vanaf daar moesten we naar de eerste supermarkt (Checkers) lopen. Hier kun je wat boodschappen doen, maar je moet niet te veel meenemen, aangezien je daarna ook nog naar andere winkels moet lopen. Vervolgens zijn we naar een boekenwinkeltje gegaan. De mevrouw die daar werkt is erg aardig en ze wil je graag helpen met het vinden van het juiste boek. Ik heb uiteindelijk een Afrikaans boek gekocht. Afrikaans lijkt best wel op Nederlands waardoor het redelijk goed te lezen is voor ons! Daarna zijn we naar Fruit & Veggies geweest. Hier kun je veel verse groente en fruit kopen en allerlei sappen. Uiteindelijk kwamen uit bij Pick & Pay. Dit is de laatste en een grote supermarkt waar we de meeste spullen halen. Na het boodschappen doen is het vaak de bedoeling dat je nog tijd over hebt om bij Mike's Kitchen te eten, alleen had ik hier helaas geen tijd meer voor omdat ik om 14:00 weer werd opgehaald om terug te gaan naar Lajuma. Diezelfde middag hebben we nog met onze begeleider overlegd of we ons groepje van 4 konden splitsen in twee groepjes van 2. Dat is makkelijker met boodschappen, omdat we dan steeds boodschappen voor 1 week kunnen kopen. Gelukkig was dit geen probleem en dus zou ik de maandag daarop dan alweer naar de stad gaan. Ik hoopte heel erg dat ik dan wel bij Mike's Kitchen kon eten :) Op de terugweg heb ik weer een giraf gezien.

Dinsdag 5 maart hadden we weer onze meeting. Ik had daarna gelijk mijn camera's opgehaald om te kijken of hij iets had opgenomen. Ik heb verschillende vogels, hagedissen en een Bush Baby op de camera's gezien. Helaas nog geen otters of water mongoose.

Woensdag 6 maart heb ik weer gewerkt aan mijn proposal. Aan het einde van de middag hoorde we een gek geluid in de bosjes, het klonk als de bavianen dus we gingen kijken. We klommen over wat rotsen en we hebben een stuk gevonden waar je echt een stukje oerwoud ziet met lianen etc. Erg mooi. Maar we hoorden het gekke geluid weer, het klonk als een soort gegil. We liepen weer wat verder en ineens zagen we een hoofdje van een kleine baviaan. We hadden dus blijkbaar een soort bavianen home base gevonden. Toen we ze zagen hebben we maar gelijk wat geluid gemaakt, zodat ze wisten dat we er waren. Vervolgens zijn er gelijk vandoor gegaan want ze kunnen soms best gevaarlijk zijn.

20190306_172645(0)

Donderdag 7 maart heb ik weer aan mijn proposal werkt. In de avond zijn we naar buiten gegaan en hebben we naar de sterren gekeken. Je ziet echt super veel sterren, want het is bijna altijd helder hier. Je kan de hele melkweg zien. Echt heel mooi.

Vrijdag 8 maart ben ik alleen naar mijn onderzoeksgebied geweest, de waterval. Ik heb veel dieren gezien, zoals een bush buck die eerst in de bush zat, maar toen ik stil stond op de weg kwam ze uiteindelijk ook de weg op dus dat was wel erg gaaf om te zien. Ik heb mijn camera's geplaatst en daarna ben ik naar de rotsen gegaan om daar mijn lunch te eten, in de zon hihi.

Zaterdag 9 en zondag 10 maart heb ik weer gewerkt aan mijn proposal.

Maandag 10 maart ben ik dus weer naar de stad geweest. Deze dag was wel relaxter dan de andere maandag dat ik in de stad was. Deze keer had ik wel genoeg tijd om bij Mike's Kitchen te eten, eindelijk haha! Ik heb een Jawbreaker genomen. Dit is een heel groot broodje hamburger met patat erbij. Ik zat gelijk de hele middag en avond vol! Maar het was wel erg lekker!

20190311_134629

Vandaag, dinsdag 10 maart heb ik weer gewerkt aan mijn proposal, dus wat dat betreft was het niet een hele bijzondere dag hihi.

In mijn foto album staan weer wat nieuwe foto's ook.

Xx Céline

1. Esther:
    12 maart 2019
    Superleuk om te lezen weer! En wat een trip om naar de stad te gaan zeg.... wat zijn wij dan verwend hè? Goed uitkijken als je alleen de bush ingaat!! 🙄
  2. Gerda:
    12 maart 2019
    Wat een belevenis .....zo bijzonder....leuk om alles zo mee te lezen!
  3. Peter:
    13 maart 2019
    Super leuk alles wat je mee maakt
  4. William:
    14 maart 2019
    Hoi Céline.
    Wat maak je toch een avonturen mee, we missen wel een foto van de Samango monkeys. En wat een enorme grote hamburger is dat je kan er haast niet overeen kijken. Mikes Kitchen heeft wel lekkere dingen, neem de recepten maar mee naar huis. En ik mis ook een foto van de braai, hoe doen jullie dat daar. Is dat een vuur in een oud olievat en hang je dan de lappen vlees er boven. Komen die bavianen niet op de heerlijke geur af. Of ben jij de aangewezen persoon om ze weg te jagen. Het is wel zo dat jij in dat warme mooie Afrika zit en wij in ons natte kikkerlandje (weer die kikkers) het verschil is dat wij van de kletterende regen op onze ramen wakker worden en jij van gilllende bavianen. Geniet van je stage en maak er iets moois van. Hartelijke groeten,
    Kitty en William.