De eerste twee weken bij Lajuma

28 februari 2019

Hoi! Bij deze weer een nieuwe update.

Dinsdag 19 februari was onze echte eerste dag bij Lajuma. We werden om half 7 wakker gemaakt door de bavianen die over ons dak heen renden. De bavianen moeten we zo snel mogelijk wegjagen, zodat ze zich niet kunnen settelen. We moeten ze dan proberen weg te jagen met harde geluiden, zoals het slaan op pannen of door met dingen zoals vlaggen te zwaaien. Om 10 uur hadden we een meeting met onze begeleider en de groep. Deze meeting is elke dinsdag en tijdens de meeting kun je vertellen wat je allemaal gedaan hebt en kun je je vragen stellen. In de middag hebben we van twee andere studenten een rondleiding gehad in een klein deel van het gebied. Ze hebben ons toen de meest belangrijke plekken laten zien. Ook zijn we na onze wandeling naar 'the bathtub' gegaan. Dit is een klein stukje water waar je kunt zwemmen. Ik heb wel gehoord dat er veel blubber op de bodem ligt en dat er kikkers over je heen zwemmen, dus ik weet nog niet of ik er ooit in ga haha.

DSC_0030

Woensdag en donderdag ben ik met een andere student mee geweest, zodat ik het gebied wat beter kon leren kennen. Er zijn hier verschillende trails die je kunt nemen om naar een bepaalde plek te komen. Soms is het pad lastig zichtbaar, wat het wel eens lastig maakt om je weg goed te vinden. De weg is ook vaak aangegeven door stapels met stenen die lang het pad staan. Zo kun je altijd checken of je de goede kant op gaat. Ik ben donderdag in de graslands geweest, wat een grote vlakte is met bijna alleen maar gras en een aantal bomen. Er is dus ook weinig schaduw waardoor het er erg warm kan zijn! Ik heb hier mee gekeken met een student die onderzoek doet naar Aardvarkens.

20190220_151806

Op donderdag ben ik met een student mee naar een van de rivieren geweest, aangezien ik ook mijn onderzoek bij het water ga uitvoeren. Het was een kleine rivier van maximaal 2 meter breed en op de meeste plekken nog niet eens 2 meter diep. Ik heb hier wel resten van krabben gevonden, dus misschien komen hier wel otters voor.

20190221_145935

Op vrijdag zijn we naar de waterval gelopen om te gaan zwemmen. Hier worden een paar poeltjes gevormd waarin je kunt zwemmen. Het water was best koud en het zat vol met kleine insecten, maar ik ben erg wel in geweest! Het is wel een vermoeiend pad om te bewandelen. Op de heenweg is het makkelijk want dan ga je berg afwaarts, dus dan kun je gewoon makkelijk en zonder veel moeite naar beneden lopen. Alleen als je terug gaat moet je ook weer helemaal naar boven lopen. Het is natuurlijk geen verharde weg en vaak zijn er ook stukken waarbij je via stenen omhoog moet.

20190222_144752

Zaterdag hebben we mount Lajuma beklommen. Het was best wel een pittige klim, vooral het einde. Je moest soms bijna verticaal over stenen omhoog klimmen. De weg omhoog was ongeveer 5,5 km en we hebben er zo'n 2 uur over gedaan. Het was wel erg warm, 32 graden op de top van de berg. Het uitzicht was wel erg mooi. Je kon de hele Soutpansberg mountain range goed zien en je kon zien hoe vlak het land is zonder de bergen.  We zijn ongeveer 1,5 op de top gebleven en daarna zijn we weer naar beneden gegaan. De terugweg ging sneller, omdat we nu alleen naar beneden hoefden te gaan.

DSC_0250

Op zondag en maandag heb ik voornamelijk aan mijn onderzoeksplan gewerkt. Deze moet uiterlijk 15 maart af zijn. Maandagavond hadden we een lezing van een onderzoeker die voornamelijk met vogels werkt. De lezing was in 'the Wilderniss camp'. Tijdens de presentatie begon het te onweren en toen we weer terug waren in ons huis was de stroom eraf gehaald. Dit gebeurd elke keer als er onweer is. Er is dan ook geen wifi, dus je kan ook niet echt goed aan je project werken. Het is dan maar gewoon afwachten tot de onweer voorbij is en tot de stroom weer aan gaat. Op dinsdag ging de onderzoeker vogels vangen en ringen en wij mochten meekijken. Vervolgens hadden we weer onze wekelijkse meeting met de begeleider. Ik weet nu waar ik precies mijn onderzoek ga uitvoeren, bij de waterval waar ik eerder ook was geweest om te gaan zwemmen. Hier weten ze zeker dat er otters en water mongoose voorkomen. Dus ergens deze week krijg ik de cameravallen en kan ik deze gaan plaatsen! Ben erg benieuwd of ik iets kan vinden op de camera's.

Woensdag zijn we al om 4:00 opgestaan om weer bij de onderzoeker te gaan kijken. Hij ging een les geven aan zijn studenten over het identificeren van kleine zoogdieren, zoals muizen en wij mochten ook meekijken als we wilden. Daarna zijn we nog mee geweest naar de les over het vangen van reptielen, maar helaas hadden ze niks gevangen. De rest van de dag heb ik weer gewerkt aan mijn onderzoeksplan. In de middag kwamen de bavianen ook weer langs. Ze lopen gewoon op een paar meter van je voorbij. Dus wij probeerden ze weer weg te jagen met geluiden en door met dingen te zwaaien. Elke keer dachten we dat ze weg waren, maar toen kwamen ze weer ineens via een andere weg bij ons. Het heeft uiteindelijk bijna een uur geduurd voordat ze weg waren! In de avond gingen we weer terug naar 'the Wilderniss camp', omdat ze een baby kameleon hadden gevonden en deze gingen vrijlaten. Ik was de laatste die de kameleon vasthield dus toen mocht ik hem ook vrijlaten!

20190227_175931

Daarna zijn we nog in het donker naar de wetlands gegaan, waar nog meer baby kameleons zaten. Tijdens de wandeling zagen we ook ogen oplichten in de bush. Je kon het hoofd van het dier redelijk goed zien. Het leek op een katachtige, misschien wel een serval.

In dit verhaal staan een paar foto's, in mijn albums staan er nog meer.

Xx Céline

1. Joyce:
    28 februari 2019
    Jemig wat een toffe dingen maak jij mee! Supergaaf om zo mee te mogen lezen!
  2. Gerda:
    28 februari 2019
    Dankjewel voor je verslag! We krijgen op deze manier een goed beeld van waarmee je allemaal bezig bent en de omstandigheden waarmee je te maken hebt. Het zijn zulke leuke verhalen! Dikke kus...... ook van Opa
  3. Esther:
    28 februari 2019
    Wat gaaf allemaal. En wat zie je er happy uit...in de wildernis met de dieren. Jij bent mijn Robinson! Erg leuk om te lezen wat je zoal doet, best pittig die stukken lopen in de warmte hè! X
  4. William:
    28 februari 2019
    Céline wat spannend zie jou al met een hapjespan en eenlepel achter een baviaan rennen met je junglehoed in de race stand.Dat is aan jou wel toevertrouwd, met een moeder die de bruggenloop op haar gemak volbrengt.Dus ben jij de snelste van het eetenschappelijk team onderzoekers.wat de otter betreft ben nieuwsgierig of ze echt glijbaantjes maken om te spelen maar dat zien wel op een foto vind je wel een kanjer zwemmen tussen kikkers geen kikker kussen zijn niet echt prinsen.
  5. Peter:
    28 februari 2019
    Super leuk om je mooie verhalen te lezen.
  6. Jan-Lieuwe Huisman:
    28 februari 2019
    Super gaaf Celine! Wat een belevenissen!
  7. Miranda:
    1 maart 2019
    Mooie foto's!! Super leuk om je verhalen te lezen. Geweldig verhaal met die bavianen..zie je al helemaal voor me met je pannen haha..misschien eens filmen 😂
    Veel plezier meid x