De reis naar Lajuma Research Centre

25 februari 2019

Hoi! Het duurde even maar bij deze eindelijk de eerste verhalen.

Op zondag 17 februari ben ik om 10:15 naar Zuid-Afrika gevlogen. De reis naar Johannesburg was prima en het was die dag bijna niet bewolkt waardoor ik veel vanuit het vliegtuig heb kunnen zien! Zo heb ik de Alpen, de Sahara en de oerwouden in midden-Afrika gezien. De foto's die ik gemaakt heb in het vliegtuig staan in het fotoalbum genaamd 'De reis naar Lajuma Research Centre'. Hieronder een foto van de Sahara:

20190217_131907

Om ongeveer 22:00 uur lokale tijd kwamen we in Johannesburg aan. We zijn langs de paspoortcontrole geweest en hier kregen we ook onze stempel voor ons visum. Gelukkig ging dat goed! Daarna hebben we onze koffers opgehaald en zijn we naar de uitgang gelopen waar onze taxi al op ons stond te wachten. Rond een uur of 23:30 kwamen we in ons hotel aan, waar we direct wat berichten naar thuis hebben gestuurd. Vervolgens hebben we onze spullen weer ingepakt voor de reis van de volgende dag: een busrit van 6,5 uur.

De volgende dag zou onze taxi ons om 7:00 ophalen, maar na een kwartier was onze taxi er nog steeds niet. De manager van het hotel had de taxicentrale gebeld en er zou een nieuwe taxi aankomen. Er kwam inderdaad een nieuwe taxi aan, maar toen we naar de auto liepen reed hij ineens weg! Dus toen moesten we weer wachten op de volgende taxi. Gelukkig was deze er vrij snel, waardoor we alsnog op tijd op het station waren voor onze bus. Op het station moesten we eerst nog onze opstapplaats vinden. Dit was nogal een gedoe omdat er nergens duidelijk aangegeven stond waar we heen moesten. En we vielen nogal op met onze grote tassen en koffers, waardoor er direct allerlei mensen naar ons toe kwamen om ons te 'helpen'. We negeerden ze of zeiden dat we geen hulp nodig hadden, maar dit hielp voor geen meter. Ze bleven gewoon met ons meelopen om vervolgens geld te vragen voor de hulp die ze ons gegeven hadden. Erg irritant. Uiteindelijk hadden we de opstapplaats gevonden, waar we ook de twee andere studenten van onze school zagen.
Onze bus zou om 8 uur vertrekken, maar om half 9 was de bus er nog steeds niet. Er is ook niemand die iets tegen ons iets laat weten. Dus we hebben gevraagd of ze weten wanneer de bus zou komen. Het duurt nog een kwartier zeiden ze. Hm, okee dan wachten we nog. Uiteindelijk was het 9 uur en was de bus er nog steeds niet. Opnieuw zeiden ze dat de bus er over een kwartier zou zijn. Uiteindelijk hebben we 2 uur op de bus staan wachten! We vertrokken dus pas om 10 uur. Oja, en we zaten ineens in een andere bus dan die we eigenlijk moesten hebben omdat onze daadwerkelijke bus gerepareerd werd. We moesten dus ergens overstappen, maar we hadden geen idee waar. Toen we na 3 uur onze eerste stop hadden werd er raar opgekeken toen de chauffeur erachter kwam dat we in de verkeerde bus zaten. Er was dus duidelijk niet met elkaar gecommuniceerd dat wij ergens moesten overstappen naar de goede bus. De chauffeur wist ook niet waar we over moesten stappen en we konden weer gaan zitten. Toen we bijna vertrokken werd er ineens geroepen 'Louis Trichardt!!'. Dat was dus de stad waar wij heen moesten. Er was dus blijkbaar wel een bus waar we op over konden stappen. We pakten snel onze spullen, toen we zagen dat onze nieuwe bus ineens weg reed. Gelukkig werd de bus gestopt door iemand anders waardoor we alsnog konden overstappen!

20190218_141009

De rest van de reis verliep goed, alleen werden we niet bij een busstop afgezet maar bij een taxi plaats. Hier moesten we wachten op onze begeleider. We werden natuurlijk gelijk weer lastig gevallen door allerlei mensen die op de foto wilden of die iets wilden verkopen aan ons. Uiteindelijk hebben maar een kwartiertje gewacht en werden opgehaald met twee Jeeps. Vervolgens moesten we voor twee weken boodschappen doen met z'n vieren. Dat was toch best lastig, maar het is best goed gelukt. We hadden in ieder geval genoeg eten voor de eerste twee weken.

Op de weg naar Lajuma heb ik al impala's en zelfs een giraf gezien! In het begin reden we nog op een verharde weg, maar daarna moesten we de berg op en dan begrijp je wel waarom ze een Jeep hebben. Het is een weg met heel veel hobbels en gaten etc waardoor je echt alle kanten op geslingerd wordt. Wel leuk haha. Het duurt ook 40 minuten om op de berg te komen over deze onverharde weg.

Eenmaal aangekomen bij 'the Barn', zo heet het huis waar we zitten, werden we gelijk door iedereen begroet. We hebben onze boodschappen uitgeladen en opgeruimd, gegeten en onze koffers uitgeruimd. Het eerste wat ik heb gedaan is mijn klamboe ophangen, zodat er geen gekke insecten in mijn bed kunnen kruipen hihi :)

20190218_213125

Ergens deze week zal ik mijn eerste dagen bij Lajuma beschrijven!

Ik heb ook al verschillende fotoalbums op m'n pagina staan met foto's van de afgelopen dagen.

Groetjes Céline

1. Gerda:
    26 februari 2019
    Prachtige foto’s en mooi helder van kleur...... heel leuk om zo mee te kunnen kijken😘
  2. Miranda:
    28 februari 2019
    Leuk!! Wel een ervaring hè de reis. Geniet ervan meid, en we blijven je volgen. Gr miranda en laetitia x